hecker.dk

This is my vent. When I encounter strange behaviour, stupidity beyond comprehension, or simply if I want to share this will be the place I'll do just that. Some post will be in English some in Danish. None in French, German, Old- or Middle English. Jan

PIS’ A undersøgelsen…

Ok, det er længe siden der har været noget nyt her på siden… Men jeg har ikke rigtigt haft noget på hjerte!

Før nu….

Det er vist en stærk underdrivelse at påstå, at den senste PISA undersøgelse har fået let mediedækning. Dækningen har været ekstrem, ensidig og – som altid – tendensiøs i en grad man skulle tro var umulig.

Hvad er PISA undersøgelsen så? Jooooh, det er en undersøgelse der gennemføres af OECD med års mellemrum, for at sammenligne skolebørns evner på tværs af landegrænser! Og den vækker altid debat – og endog panik i vide kredse.

Konklusionen er som regel den samme… Danske børn er dumme. dovne og talentløse. I en tidligere undersøgelse blev “vi” placeret omtrent på niveau med Costa Rica! Altså er vore unger ligeså dumme som børnene fra et mellemamerikansk u-land!

Jeg ved ikke hvem det forhåner mest? Vores unger, fordi de er nogen overpriviligerede, utaknemlige skarn, fordi de ikke fatter hvor godt de har det? Eller de Costa Ricanske fordi de åbenbart er laveste fællesnævner, og ingen ønsker at blive sammenlignet med dem?

Jeg skal ikke kunne svare på spørgsmålet.

Tilbage til undersøgelsen!

Atter er det påvist; de danske børn kan hverken dansk eller matematik! Og i naturfagene er det helt til hundene! Som altid er det det finske børn der scorer højst.. Men de hader til gengæld at gå i skole og har verdens højeste selvmordsprocent… Men iflg politikerne skal de danske børn, der iøvrigt elsker at gå i skole – næsten, op på det finske niveau!

Nu skal fagligheden i folkeskolen styrkes, ungerne skal testes oftere og der skal genindføres restiktionsmuligheder i folkeskolen!

For restriktionsmuligheder er der næsten ingen af! Nu er der heldigvis ikke tale om at dumme-peter-hatten eller spanskrøret kommer tilbage (men vi har dog ikke hørt det sidste fra Pia K og hendes lystige svende – så man ved jo aldrig!). Men svederen får en renaissance, ligesom det fremover – formodentligt – bliver muligt at sende eleverne hjem i op til en uge. “Fedt nok, jeg laver ballade, så får jeg en uge med PlayStation på fuld tid”… Det skal nok virke afskrækkende – øhhhhh?

At højne det faglige niveau på enhver uddannelse er en god ting! Desværre besluttede den forrige regering i 1998 at lave et forligsforslag der i den grad udhulede fagligheden på seminarieuddannelserne! Det blev indført at alle lærere nu skulle have fire linjefag istedet for to – men at uddannelsen skulle bevare dens længde (typisk 4 år)! Dvs. nu skulle de lærerstuderende lære dobbelt så meget på den samme tid! De kan jo kun forringe fagligheden hos lærerne!

Hvordan kan det hænge sammen med øget faglighed i folkeskolen??

Det kan jeg heller ikke svare på!

Det sidste “middel” til at skabe bedre PIS’A-resultater er; “hyppige tests af eleverne!” Argumentet er vistnok at det giver dygtigere elever! Hvorfor det skulle blive resultatet kan jeg ikke gennemskue!

Tests er da en god ting – hvis der er et klart defineret mål med dem. Men “eleverne skal være dygtigere til dansk” er ikke klart defineret! Som det er idag bliver eleverne, ihvertfald i de små klasser, testet jævnligt (det bliver Sidsel og hendes klassekammerater). De målrettede test hun gennemgår, har det formål at fastlægge hendes standpunkt (som om læreren ikke allerede kendte det! For det gør han, han vil bare bekræftes i sine formodninger – og det er godt), og arbejde udfra det! Men hyppige tests giver da ikke et bedre standpunkt! Det svarer lidt til at tage en masse graviditetstest for at blive gravid!!! Eller sætte vognen for hesten om man vil!

Børn bliver ikke dygtigere af at få en masse prøver! Måske forbereder de sig, så de bliver gode til dét, og til at tage prøver! Men det jo det der kaldes “papegøje”-pædagogik! De kan gentage en masse, men de ved ingenting!

Hvad er så løsningen?

Jeg ville oprette en masse specialskoler, både for de dygtige og for de “svage” (læs: dumme, uinteresserede, dovne – fortsæt selv) . Der kunne de så alle samme få en undervisning på det niveau de nu befinder sig på! Det er den eneste måde at komme nogen vegne! Men det kan man ikke her i landet, for her har vi den rummelige skole, en folkets skole der har plads til alle! Det har den også, men så må vi leve med det “produkt” der kommer ud af den! Man kan ikke undervise/lære noget i en klasse hvor op til 1/3 af eleverne saboterer undervisningen, eller er direkte obstruerende!

“Men, Jan, det er jo elitært og udansk!”

Ja, det er elitært! Men det er eliten der skal holde hjulene igang i dette lille land, hvor “viden er vort eneste råstof”. Så hvis man vil beholde det serviceniveau som holdes nu, skal der satses på de dygtigste elever, og give dem den bedst mulige uddannelse. Det skal resten også have, bare ikke på bekostning af de intelligente børn! Og siden hvor har det været udansk at være elitær?

Det bliver herligt at komme ud og undervise i folkeskolen!

PS: Jeg tror nu alligevel de danske børn var bedre til dansk end de finske i PISA-testen….

Comments are closed.